1) hierarchiczna organizacja budowy organizmów;
2) najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów;
3)podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach (białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, woda, sole mineralne) i podaje ich funkcje;
4) obserwacje mikroskopowe komórki (podstawowej jednostki życia), rozpoznawanie (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowych elementów budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje;
5) budowa komórki bakterii, roślin i zwierząt, cechy umożliwiające ich rozróżnienie;
6) istota fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów (substraty, produkty i warunki przebiegu procesu) oraz planowanie i przeprowadzanie doświadczeń wykazujących wpływ wybranych czynników na intensywność procesu fotosyntezy;
7) oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów) oraz planowanie i przeprowadzanie doświadczeń wykazujących, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla;
8) czynności życiowe organizmów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz